Haber

İTALYAN KÜLTÜR MERKEZİNDE PIETRO CANONICA VE ATATÜRK ATÖLYESİ GERÇEKLEŞTİRİLDİ

İtalyan Kültür Merkezi, Cumhuriyetin 100. yıl dönümü etkinlikleri kapsamında İtalya Büyükelçiliği ve Roma Belediyesi işbirliğiyle “Pietro Canonica ve Atatürk” konulu bir çalıştay düzenledi. Atölyede Atatürk’ün en ünlü heykellerinden bazılarını yaratan İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica’nın cumhuriyetin ilk yıllarında yaptığı çalışmalar ele alındı. Programa katılan Prof. Dr. İlber Ortaylı, Pietro Canonica’nın heykellerine Türk devriminin ve o dönemin tarihinin yansıdığını belirterek, ‘Atatürk’ün yüzünü kimse bu kadar iyi çizemez. “Atatürk’ün gözlerini çok iyi yakalamış” dedi.

İtalyan Kültür Merkezi tarafından Cumhuriyetin 100. yıl dönümü etkinlikleri kapsamında düzenlenen; Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında Ankara, İstanbul ve İzmir kentlerinin sembolü haline gelen dört önemli Atatürk heykelini yapan İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica’nın eserlerine odaklanan “Pietro Canonica ve Atatürk” başlıklı atölye çalışması Casa di Italia Tiyatrosu’nda düzenlendi.

İlgili Makaleler

İtalyan Kültür Merkezi (İstanbul), İtalyan Büyükelçiliği ve Roma Belediyesi işbirliğiyle düzenlenen çalıştay, İtalya Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, Roma Belediyesi Kültür Müsteşarı Miguel Gotor ve Roma Belediye Başkanı’nın açılış konuşmalarıyla başladı. İstanbul İtalyan Kültür Merkezi Salvatore Schirmo’dan.

İki oturum halinde gerçekleştirilecek çalıştayda Türkiye ve İtalya’dan Carla Scicchitano, İlber Ortaylı, Silvia Pedone, Luca Orlandi, Aylin Tekiner, Francesco Pongiluppi, Mevlüt Çelebi, Özlem İnay Erten, Davide Deriu, Burcu Pelvanoğlu, Luca J. Senatore, Marco Carpiceci ve Fabio Colonnese gibi önemli akademisyenler, dönemin İtalyan-Türk çıkarları bağlamında Canonica’nın çalışmalarını tartıştılar.

‘Pietro Canonica ve Atatürk’ çalıştayı, İtalya Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, Roma Belediyesi Kültür Müsteşarı Miguel Gotor ve İstanbul İtalyan Kültür Merkezi Müdürü Salvatore Schirmo’nun açılış konuşmalarıyla başladı. Moderatörlüğünü Levanten Kültürel Miras Vakfı’ndan Luis Miguel Selvelli’nin yaptığı ilk oturumda Carla Scicchitano, İlber Ortaylı, Silvia Pedone, Luca Orlandi ve Aylin Tekiner, Canonica’nın müze konutu ve Türkiye deneyimini, cumhuriyetin ilk yıllarında İtalyan-Türk ilişkilerini ve İtalyan-Türk ilişkilerini ele aldı. Atatürk heykelleri. Sorunları tartıştılar.

MARRAPODI: HEYKELLERE BÜYÜK BİR HEYECAN VE SEVGİYLE BAKIYORUM

Etkinliğin açılış konuşmasını yapan İtalya’nın Ankara Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, “Bugünün önemi, İtalya ile Türkiye arasındaki kültürel işbirliğini göstermek ve İtalya’nın Türkiye Cumhuriyeti’nin yüzüncü yıl kutlamalarına yaptığı katkıların altını çizmektir. Canonica, Türkiye’de büyük işlere imza attı.” O bir sanatçı. Mustafa Kemal Atatürk’ün özel daveti üzerine Türkiye’ye gelen ve İstanbul, İzmir ve Ankara’da birçok Atatürk anıtına imza atan heykeltıraştır. O dönemdeki işbirliklerinden de anlaşılacağı üzere İtalya ile Türkiye arasındaki ilişkiler her zamanki yoğunluğuyla devam ediyordu. Zaman zaman iki ülke arasında görüş ayrılıkları olsa da iki ülke bugün olduğu gibi o dönemde de birbirine büyük bir sempatiyle yaklaşıyordu. Heykellere büyük bir heyecan ve sempatiyle bakıyorum. O dönemde sanatçı, yeni kurulan bu devleti, halkının düşündüğü gibi güzel bir şekilde ifade etmeye çalışmıştır. Bu bakımdan çağdaş Cumhuriyetin yapı taşlarını oluşturan unsurları bir araya getirerek Türkiye’nin eserlerini güzel bir şekilde ortaya koymuştur. söz konusu.

SCHİRMO: ATATÜRK İLE ARASINDA ÇOK YAKIN, DOSTU BİR İLİŞKİ VARDI

İstanbul İtalyan Kültür Merkezi Müdürü Salvatore Schirmo, “Heykeltıraş Pietro Canonica, Türkiye’de çeşitli eserler yarattı. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün daveti üzerine Türkiye’ye gelen Pietro Canonica, yeni doğmuş bir bebeği yansıtan bazı heykellere imza attı. Eserlerinde cumhuriyet.” Atatürk’le çok samimi ve dostane bir ilişkisi vardı. Anlattığına göre Atatürk onu Ankara’da kendi evinde ağırlamıştı. Ayrıca Atatürk’ün evinin zarif, şık ama gösterişten uzak olduğunu belirtti. Atatürk, Canonica’nın eserlerini görünce şunları söyledi: Aynaya baktığımda Canonica’nın yaptığı büstü görüyorum.’ “Büyük övgüler verdi. Canonica, Atatürk’ün talimatı doğrultusunda Türkiye’de birkaç yılda dört eser üretti” dedi.

ORTAYLI: ATATÜRK’ÜN GÖZLERİNİ ÇOK GÜZEL YAKALADI

Prof. Dr. İlber Ortaylı, ‘Canonica’nın birçok modeli var. Türkiye’de harika bir gezi yapıyor. Hepsini tespit edip modellerini oluşturdu. Aslında Canonica’yı çok iyi tanıyoruz. Hiç kimse Atatürk’ün yüzünü bu kadar iyi çizemez. “Atatürk’ün gözlerini çok iyi yakalamış” dedi.

Türkiye’nin en tanınmış Atatürk heykellerinden dördü, heykeltıraş Pietro Canonica’nın imzasını taşıyor. Canonica, Ankara Etnografya Müzesi önündeki Atatürk heykeli (1927) ve Zafer Meydanı’ndaki mareşal üniformalı Atatürk heykeli (1927); Levanten mimar Giulio Mongeri ile birlikte tasarladığı İstanbul Taksim Meydanı’ndaki Cumhuriyet Anıtı (1928) ve İzmir Cumhuriyet Meydanı’ndaki atlı Atatürk heykeli (1932) ile Türkiye sanat tarihinde büyük öneme sahiptir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort